گزارش برنامه صعود قله بینالود تاریخ 12 اسفند 1401

برنامه: صعود قله بینالود

سرپرست: آقای دامون علیان

تاریخ اجرا: 12 اسفند 1401

برنامه صعود زمستانی به قله بینالود مشهد به صورت مشترک توسط باشگاه های کوهنورد مشهد و هیمالیا طبق اعلام قبلی در ساعت ۴ بامداد روز جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۲ از محل قرار همیشگی باشگاه کوهنورد با حضور آقای دامون علیان مدیر باشگاه کوهنورد و آقای علیرضا همت نیا مدیر باشگاه هیمالیا دیگر همنوردان آغاز و به طرف نیشابور حرکت کردیم ساعت شش صبح به نیشابور رسیدیم و تا روستای عیش آباد حدود ده کیلومتر ادامه مسیر دادیم و از آنجا با یک دستگاه نیسان که از قبل هماهنگ شده بود حدود ۹ کیلومتر در راهی بسیار باریک و کم عرض که هر لحظه امکان واژگون شدن نیسان بود پیمودیم تا به پای کتل (نقطه شروع برنامه) رسیدیم و پس از معرفی اجمالی ارکان برنامه ساعت ۷ و پانزده دقیقه پیمایش را به سرقدمی آقای همت نیا آغاز کردیم ، پس از ۳ ساعت پیمایش ساعت ۱۰ و پانزده دقیقه به جان‌پناه دوشهید رسیدیم و نیم ساعت توقف صرف استراحت و صرف خوراکی  ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه به طرف قله حرکت کردیم از آنجا که از دامنه های شمالی قله زرگران آثار ریزش چند بهمن مشاهده می شد ، دقت و احتیاط بالایی میطلبید که این مهم را مدیران و سرپرستان برنامه به خوبی مدنظر داشتند و تیم را از مسیر های ایمن به طرف یال غربی قله و گردنه حدفاصل قله زرگران و قله بینالود هدایت که در تمام مسیر آقای دامون علیان به منظور شناسایی مسیر ایمن حدود صد متر جلوتر از تیم برف کوبی میکردند و پیش می‌رفتند  تا اینکه ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه به گردنه رسیدیم و در حالی که زمان طلایی صعود را از دست می‌دادیم از روی یال غربی به طرف قله حرکت کردیم و در ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه پس از ۹ و نیم کیلومتر پیمایش به ارتفاع ۲۹۵۰ رسیدیم و زمان طلایی صعود گذشته بود در حالی که ما تا قله حدود یکساعت زمان نیاز داشتیم لذا آقای علیان و آقای همت نیا از همنوردان برای برگشت نظر خواهی کردند که همنوردان فهیم علیرغم اشتیاق وافرشان برای صعود به قله بینالود زیبا پیشنهاد و نظر سرپرستان را واقع بینانه و هوشمندانه پذیرفتند و راه بازگشت را در پیش گرفتیم بین مسیر ناهار صرف شد . به جان‌پناه دوشهید رسیدیم و ادامه مسیر دادیم و در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه به نیسان رسیدیم و سوار شدیم تا روستای عیش آباد و از عیش آباد سوار بر مینی بوس شده و ساعت حدود ۲۲ در سلامت کامل و روحیه عالی و با تجربه شیرین و به یادماندنی در مشهد از مینی بوس پیاده شدیم و با یکدیگر وداع کردیم.