گزارش برنامه صعود قله توچال

🔸نام برنامه: صعود قله توچال
🔸سرپرست برنامه: آقای دامون علیان
🔸زمان اجرا برنامه: 15 الی 17 دی

در روز ۱۵ دی به اتفاق ۳۶ نفر از همنوردان گرامی از ایستگاه قطار مشهد به سمت تهران حرکت کردیم. صبح روز بعد در ساعت ۵:۳۰ به تهران رسیدیم و با ماشینی که از قبل هماهنگ شده بود به سمت دربند به راه افتادیم. بعد از گرفتن عکس یادگاری کنار مجسمه کوهنورد پیمایش را آغاز کردیم.  ابتدای مسیر تا کافه‌ای به نام کافه رجب که در آن به استراحت کوتاه و چای خوردن  کاملا  مسیر پیمایش پلکانی بود ، به دلیل اینکه شب قبل از آن بارندگی بود و هوا برودت داشت پله ها یخ زده بود و کمی لیز بود اما آفتاب بود و هوا کاملا مناسب و بدون نیاز به لباس گرم راه را ادامه دادیم. بعد از کافه رجب مسیر کمی دست به سنگ و چالشی تر می شد اما در کل طول مسیر طناب  نصب کرده بودند و با وجود یخ زدگی کل مسیر طنابها باعث شده بود تا با سهولت بیشتری به حرکت ادامه دهیم.هر چه به ارتفاعات بالاتر می‌رفتیم مناظر کوه‌ها و آبشارهای قندیل بسته و درختان به همراه دورنمای زیبایی از شهر تهران غیر قابل وصف بود. کمی پایین تر از جان پناه روبروی آبشارهای دوقلو عکس دسته جمعی گرفتیم و سپس راهی جانپناه شیرپلا شدیم.
ساعت ۱۲:۰۰ وارد کافه جان پناه شیرپلا شدیم، تحویل اتاق ها ساعت ۲ظهر بود، به همین جهت همنوردان مشغول خوردن ناهار شدند.
تماشای منظره بی نظیر غروب آفتاب از ارتفاع بالای کوه های برفی و چراغ های شهر تهران، کوهنوردان را مجذوب خود  کرده بود. پس از صرف شام و گفت و گو با دیگر کوهنوردان از شهرهای دیگر آماده خواب شدیم.
روز دوم همگی ساعت ۰۵:۰۰ صبح از خواب بیدار شدیم و پس از آماده شدن به کافه پناهگاه برای صرف صبحانه رفتیم. ساعت ۰۶:۳۰ در تاریکی هوا به سمت قله حرکت کردیم. به دلیل سرمای شب قبل تمام برف های مسیر یخ زده بودند و پیمایش را کمی سخت کرده بود ولی با طلوع خورشید پیمایش کمی بهتر شد. هوا همچنان تا قبل از قله مناسب بود و گروه به صورت منسجم حرکت می کرد. پس از چند استراحت کوتاه به جانپناه امیری رسیدیم و ساعت ۱۲:۳۰ به قله توچال رسیدیم. توقف کوتاهی جهت استراحت و گرفتن عکس یادگاری داشتیم و بعد از آن از مسیر دیگری که با تله کابین به سمت پایین می رفت حرکت کردیم . روبروی ما پیست اسکی توچال بود . برای رسیدن به تله کابین از ایستگاه هفت اسکی گذشتیم و در ایستگاه پنجم که بسیار شلوغ بود در صف منتظر ماندیم در نهایت حدود ساعت ۱۶:۳۰ سوار شدیم و بعد از جمع کردن وسایل و بستن کوله ها به سمت  ایستگاه قطار رفتیم و در ساعت ۱۸:۳۰ به ایستگاه قطار وارد شدیم و بعد از سوار شدن به قطار همگی به سلامت در کوپه ها جابجا شدیم  و در نهایت صبح روز شنبه ساعت ۰۶:۰۰ به مشهد رسیدیم.